Как да стегнем колелото за сезона
След прекарана зима в гаража е хубаво да направите „сезонна профилактика“, преди да се качите на велосипеда отново. Ето няколко основни действия, съвсем бързи за изпълнение.
Първа стъпка – проверка на гуми:
Стиснете гумите и с ръка. Със сигурност за няколко месеца са спаднали и ще е нужно допомпване. Нерядко се установява, че някоя от гумите е спукана, поради трънче, което не сте забелязали своевременно. Понеже дупката е миниатюрна и спуканата гума се забелязва чак след няколко дни, когато вече е спаднала напълно, в случая при първото изкарване на велосипеда.
Втора стъпка – проверка на спирачките:
Стиснете лостчетата и преценете дали жилото е натегнато достатъчно. При натиск наполовина, накладките би трябвало да притиснат шината. Погледнете накладките – може да са за смяна.
Трета стъпка – проверка за луфтове на каплите (осите на главините), педалите и курбелите:
Проверете за луфт като хванете гумата здраво с едната ръка, а с другата държите рамката (вилката). Ако има видимо движение между главината и рамката, затегнете с гайки, а вариантите за стягане са с quick release (QR) или с шестограм.
Не стягайте прекалено много, каплата трябва да се върти свободно.
Проверете за луфтове в курбелите като процедирате по същия начин.
Четвърта стъпка – проверка на шините и спиците:
Завъртете каплата и проверете дали се върти свободно и дали шината бие в накладките на спирачката. Може би се нуждае от центроване. Проверете за криви или разхлабени спици, които имат нужда от смяна.
Пета стъпка – проверка на седалката:
Нещо елементарно, но много важно. Погледнете дали седалката е стегната добре, защото се получават неприятни изненади, ако е хлабава. Настройте удобна височина и ъгъл.
Шеста стъпка – проверка на скоростите:
Обърнете колелото обратно, с гумите нагоре или го окачете на стойка, ако имате под ръка. Докато въртите педалите сменяйте скоростите. Изредете ги, нагоре и надолу. След дълъг застой, почти винаги е нужна настройка, най-често притягане на жилото, почистване на броните, смазване на жилата и дерайльора.
Задължително трябва да почистите и смажете отделните компоненти на велосипеда.
Ето няколко бързи стъпки за целта:
Първа стъпка – почистване на веригата
Използвайте навлажнена четка и почистете добре всяко отделно звено. Прекарайте веригата и през навлажнен парцал. Ако мръсотията не пада напълно, използвайте парцал напоен с разтворител или със спрей напръскайте обилно и изчеткайте. Подсушете добре. Не бива да остава разтворител, защото може да повреди веригата.
Втора стъпка – почистване на предни, задните венци и дерайльор:
Изпозвайте влажна четка за да почистите зъбните колела на задните венци. Отново използвайте разтворител, ако има напластена мръсотия. Бръкнете с отвертка между съседните венци и изчовъркайте насъбралата се мръсотия и стара смазка. Четката за зъби също е полезна. Бръкнете с парцал между венците и оберете останалата мръсотия.
Използвайте четка за да изстържете задния дерайльор. При по-упорита мръсотия отново може да си послужите с тънка отвертка.
Почистването на предните венци се извършва по сходен начин. Използвайте четка с топла вода и четка за зъби при по-упоритата напластена мръсотия. После отново прокарайте парцал между съседните венци за да оберете мръсотията между тях.
Трета стъпка – смазване на движенията:
Завъртете педалите назад и капнете от смазочната течност средно по една капка на всяко звено, докато продължавате да въртите.
Нанесете смазка с пръст на посочените точки:
Жилата на командите и спирачките също се нуждаят от смазване. Извадете ги от броните и нанесете смазка върху жилата.
Не нанасяйте прекалено много смазка на малкото колелце на дерайльора. То се смазва при контакта с вече смазаната веригата.
Дерайльорът също се нуждае от смазване, за да работи гладко.
Изчакайте 5 минути смазочната течност да се отече и попийте с парцал остатъка. Необходимото количество е попаднало в механиката и остатъкът може само да полепи прах.
НЕОБХОДИМИ ИНСТРУМЕНТИ ЗА СЕЗОННА ПРОФИЛАКТИКА:
Помпа – хубаво е да имате помпа във всеки един момент покрай вас. Минипомпата е добро решение, тъй като не заема място.
Кит за лепене на гуми – Всеки велосипедист трябва да притежава такъв комплект. Към него е задължително да се снабдите и с щанги за махане на външната гума.
Шестостенни ключета (шестограми) – за настройване на различни компоненти, масово се използват ключета – 4, 5, 6 mm. Препоръчително е притежанието на целия комплект с различни разновидности или както е известен във велосредите „туулче“ (от tools).
Гаечен ключ – някои капли не са снабдени с автомати за махане на каплата, а са завити с болтове. В този случай гаечният ключ ви е необходим.
Ключ за спици – използва се за притягането на много разхлабени спици и центроване на капли. Малък атрибут и изключително полезен.
Уред за почистване за верига – още един задължителен инструмент от вашия комплект. Важно е да имате подходящ уред, с който да почиствате веригата бързо и лесно.
Смазка – освен в началото на сезона, колелото е хубаво да се почиства и смазва периодично, особено след по-сериозно каране.